خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع)
سرخط خبرها

یادی از علی لندی، نوجوان فداکار ایذه‌ای که این ایام سالروز درگذشت ققنوس وار اوست | ریزعلی پیراهن از تن کند و تو تن را ز تن

  • کد خبر: ۱۸۵۷۱۹
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
یادی از علی لندی، نوجوان فداکار ایذه‌ای که این ایام سالروز درگذشت ققنوس وار اوست | ریزعلی پیراهن از تن کند و تو تن را ز تن
رئیس جمهور در حالی که علی لندی را در امتداد حسین فهمیده‌ها توصیف می‌کرد، به تمام مسئولان ذی ربط دستور داد تا در جهت تدوین کتاب زندگی نامه علی لندی، تولید فیلم سینمایی از فداکاری او، نام گذاری مدارس در استان‌های مختلف و ثبت نام و یاد او در کتب درســـی اقدام کنند.

شهرآرانیوز؛ عــلــی لنـدی اگــر ۱۸ شهــریـور ۱۴۰۰ به خـانـه خـاله اش نرفتـــه بـود، اگر از توی کوچـه حین بازی صـدای کمک خــواستن پیرزن همسایه را نمی‌شنید، اصلا اگر این همه شجاع و بی باک و جسور نبود، ماه مهر امسال باید می‌رفت می‌نشست سرکلاس پایه یازدهم دبیرستان شهید استکی شهرکرد و رفته رفته در مسیر کنکور و ورود به دانشگاه می‌افتاد، اما در ساختمان نوساز همسایه خانه خاله اش، همانی که هنوز گازکشی نشده بود، دو زن میان سال و مسن زندگی می‌کردند که مجبور بودند با پیک نیک پخت و پز کنند.

قرار نبود یک غذای ساده، به قیمت جان نوجوان پانزده ساله ایذه‌ای تمام شود، اما هیچ چیز عادی پیش نرفت. پیک نیک آتش گرفته بود. صورت زنی در شعله‌ها می‌سوخت و فریاد‌های دختر میان سالش از شدت ترس و حرارت به آسمان می‌رفت. علی پابرهنه به سوی خانه همسایه می‌دوید. حتی زور دخترخاله اش به دست‌های پرتوان او نرسید که سد راهش شود.

از راه نرسیده پیرزن را با پتو خاموش کرد و بی آنکه دمای بالای پیک نیک او را متوقف کند، آن را با نیت پرتاب به بیرون بلند کرد، اما مایع گاز بر صورت و بدنش سرازیر شد. آتش، بار دیگر طعمه تازه‌ای یافته بود. تا رسیدن آمبولانس، تلاش دخترخاله‌ها و دیگر همسایه‌ها برای تسکین علی با آب کمک چندانی نبود. بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز مدت کوتاهی در خدمت خانواده لندی تلاش کرد و پس از آن به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان منتقل شد. پرونده پزشکی اش می‌گفت او را با ۹۱ درصد سوختگی پذیرش کرده اند.

مایع درمانی برای جبران کمبود آب، حمایت غذایی و تنفسی، انجام پانسمان‌های خیلی خوب، تزریق آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف برای جلوگیری از عفونت و تلاش‌های بی وقفه کادر درمان برای نجات قهرمان ایذه انجام می‌گرفت، اما هنگامی که عفونت به خون وارد شد، دیگر کاری از کسی برنیامد. ریه‌ها دچار مشکلات حاد تنفسی شدند و سرانجام پس از دو هفته تحمل رنج و سوختگی و درد، در یکم مهر ۱۴۰۰ پیکر معصومانه علی از درد‌ها آزاد شد و روح بلندش ققنوس وار به آسمان پرواز کرد. خبر درگذشت علی، نه فقط قلب خانواده اش را به آتش کشید که جان میلیون‌ها ایرانی را به درد آورد.

رهبر معظم انقلاب برای نخستین بار از او با عنوان شهید یاد کردند و رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی، در حالی که او را در امتداد حسین فهمیده‌ها توصیف می‌کرد، به تمام مسئولان ذی ربط دستور داد تا در جهت تدوین کتاب زندگی نامه علی لندی، تولید فیلم سینمایی از فداکاری او، نام گذاری مدارس در استان‌های مختلف و ثبت نام و یاد او در کتب درســـی اقدام کنند. رهبر معظــم انقـلاب و بســـیـاری مقــامات بلنــدپایه کشــوری نــیز به خانواده داغــدیده او ابراز تسلیت و همدردی داشتند و نام علی در فضــاهای مـجـــازی برای همه آشنا شد. فــراخوان شعـری از سوی دبیرخانه پرواز ققنوس در ســوگ و رثـــای این نوجوان فداکار منتشر شد تا شاعران دست به قلم ببرند.

همچنین رسانه‌های بیـــن المــللــی نظـیـر شــبــکه اف ام تی وی فـــرانـسـه، رســــانه لسانسیل لوگزامبورگ و بخش انگلیسی خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز از او با عنوان «قهرمان نوجوان ایران» یاد کردند. امروز دومین سالروز پرواز علی لندی است. نوجوانی که سرمشق شجاعت در نخستین روز‌های ماه مهر برای تمام سال‌ها شد.
(* مصرعی از یک غزل، اثر علیرضا قزوه در رثای علی لندی)

اعطای چند مدال

۳ مهر ۱۴۰۰،  رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، اعلام کرد که «مدال عالی پدافند غیرعامل» از سوی این سازمان به خانواده علی لندی اهدا شد.  ۴ مهر ۱۴۰۰، برابر تصویب شورای عالی نشان‌ها در ارتش جمهوری اسلامی ایران، «نشان فداکاری ارتش» به علی لندی تعلق گرفت و ۵ مهر ۱۴۰۰ نیز، مدال بین المللی «ایثار و شجاعت» از طرف سرپرست وزارت آموزش و پرورش، به علی لندی اهدا شد.

نام گذاری اماکن

اماکن مختلفی از جمله یک سالن ورزشی در ایذه، یک میدان در شهر پردیس تهران، یک مدرسه در خوزستان، یکی از بولوار‌های اصلی ایذه، یکی از ایستگاه‌های آتش نشانی کرج، خیابان یا ایستگاه آتش نشانی در شهرکرد و ایستگاه آتش نشانی ۳۳ اهواز به نام علی لندی نام گذاری شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->